Sols es coneixen tres casos, dos contra la voluntat del rei i el tercer ja en els difícils temps de Joan I.
Sinagoga a Catalunya. Haggadà de Sarajevo, Barcelona ca. 1350.
En temps de Jaume I, l'inquisidor Ramon de Penyafort va crear el concepte "pecat nefand" com a crim i el Papa Gregori ho va incloure com a crim a les lleis Decretals (o Liber Extra) el 1234. Aquestes lleis inicialment sols es van utilitzar per qüestions polítiques (conflictes amb els templers o Jaume II i Ponç V d'Empúries. El mateix Ramon de Penyafort quan va ser nomenat inquisidor, no va tenir permís per perseguir als sodomites.
Però la segona meitat del segle XIV les males collites, les guerres i l'incipient pesta van portar a la ruïna a molta gent, i com sempre es van buscar culpables, i aquest van ser els jueus, a més mercès a els seus costums de neteja no eren afectats d'igual manera que la resta de la població. Però els jueus eren intocables i tenien la protecció del rei, que per si no n'hi hagués prou era Pere el Cerimoniós, tot un caràcter. Ho van intentar amb acusacions de sodomia, utilitzant una llei que estava per sobre l'autoritat del rei.
I
Així l'any 1365 i aprofitant l'absència del rei la ciutat de Barcelona a va acusar un rabí de la ciutat. No es coneix l'autor de la denúncia, a Catalunya no podien ser anònimes, tan sols que havia comès el delicte amb infants en edat innocent. El rabí Isaach Mardofay El rei mobilitzà als consellers reials per evitar el cremat del "infelix" (desgraciat) rabí, però no hi va ser a temps malgrat les mostres de estimació del rei cap al rabí. (1)
El procediment va seguir contra els infants, com a participants actius del delicte i als seus pares per encobridors. Aquí el rei va demanar la remissió de la pena, ampliant-la a tots els jueus de la ciutat. El document de remissió va ser redactat pel mateix protonotari reial, cosa que mostra la importància que el rei va donar a aquest assumpte.
1344. Ordinacinons fetes per lo senyor en pere terç rey darago sobre lo regiment de tots los officials de la sua cort |
II
Enfurismat el rei va amenaçar amb dures conseqüències per si això tornava a passar, prohibint tot procés sense el seu beneplàcit. Però al final del seu regnat, el 1386, la ciutat de Tortosa no li va fer cas. Tortosa tenia els seus propis Furs (Costums) que a diferència dels Usatges condemnaven la sodomia. Va ser famós aquell temps la frase d'un bisbe de la ciutat que va dir "Nosaltres som complaents a déu, perquè tenim la ciutat neta (de sodomites).
No es coneix la causa del judici, però si les conseqüències. Després de ser cremat Jedufà Abeç, va arribar la notícia al rei. A més amb les preses per complir sentència es va negar la defensa i la declaració al reu a fi que fos cremat abans que el rei fos assabentat (ut igne combureretur) El rei va ordenar de nou la prohibició de jutjar o mutilar a cap jueu, sense consultar al rei i rebre la resposta. Sembla que va ordenar l'execució del veguer i batlle de la ciutat, però al cap de poc va morir i no està clar si l'ordre es va executar.
III
Mort el rei arriba Joan I, la corrupció s'apodera del govern reial. Les persecucions contra els jueus es generalitzen. El 1391 es produeix una terrible matança a Barcelona, la corona lluny d'estar al costat dels jueus els hi va retirar la protecció i no va condemnar a cap dels assaltants.
Mort el rei arriba Joan I, la corrupció s'apodera del govern reial. Les persecucions contra els jueus es generalitzen. El 1391 es produeix una terrible matança a Barcelona, la corona lluny d'estar al costat dels jueus els hi va retirar la protecció i no va condemnar a cap dels assaltants.
Fruit d'aquest estat Issach Salamó seria processat, condemnat i cremat viu. També s'ha perdut part del procés, el que està clar que aquí les autoritats no van tenir cap problema en dictar sentència. Un cop executada, al germà de l'Issach va haver de pagar les despeses de la seva cremació: 38 sous i 4 diners. Aquest cas es va documentar a Perpinyà.
No es té constància de cap nova execució de jueus ni per part de les autoritats seglars, ni pel Sant Ofici es vagi cometre a partir del segle XVI.
No es té constància de cap nova execució de jueus ni per part de les autoritats seglars, ni pel Sant Ofici es vagi cometre a partir del segle XVI.
(1) EL JUDICI CONTRA ISAACH MARDOFAY PEL DELICTE DE SODOMIA
Més:
Riera i Sans, Jaume. Sodomites Catalans (s XIII-XVIII)