dissabte, 6 de maig del 2017

TEMPS DE BUROTS

Sabeu que era un burot?

1920 Burot a l'Arrabassada


Fins als anys 60 el transport de queviures havia de pagar impostos en entrar a una nova població. Per cobrar-ho hi havia unes casetes de fusta a l'entrada del poble, on uns suposats funcionaris els recaptaven, eren els anomenats "panots". Sembla que tenen l'origen a l'Edat Mitjana i eren hereus dels vells drets de porta. El nom podria tenir un origen francès: bureau.

El 1962 el sistema ja estava caduc, tan sols servia per alentir els transports i una nova llei d'hisendes locals va fer desaparèixer els tributs i amb ells els burots que van anar desapareixent.



La meva memòria dels burots ja és molt llunyana. Recordo bé el de Santa Eulàlia a l'entrada a Barcelona. De forma més difusa els de Cornellà i Viladecans. El meu pare anava dos cops al Born a descarregar el gènere del camp que després la meva mare anava a vendre. Passar cada cop els burots era un problema que preocupava, i molt, el meu pare.




Ell portava a un paper un resum del gènere que portava, el perill estava que si els "panots" no estaven d'acord, podien pujar a la caixa i remenar-ho tot. Recordo algun cop que ho van fer i les destrosses van ser importants. Per evitar-ho sempre portava una caixa amb fuites i verdures per acontentar als funcionaris.

Quan arribava el temps d'espàrrecs el perill era més greu; si els declaraves, en volien; en cas contrari podien remenar-ho tot per prendre algun manat. Un cop passat "Lepanto", ara plaça Cerdà, el meu pare respirava.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada